DO-178B Amerika’da havacılık yazılım geliştirme olarak kullanılan temel prensipleritanımlayan,yukarıda da belirtildiği gibi gelişimsel işlemlerle ilgilenen bir standarttır.DO -178B sertifikasyonu belgeleri ve kayıtları destekleyen çoklu dağıtıma ihtiyaç duymaktadır.Sertifikasyon için ihtiyaç duyulan parça sayısı ve bunların kapsadıkları bilgi miktarına, aranan sertifikasyon derecesi tarafından karar verilmektedir.Hedeflenmiş DO-178B sertifikasyon düzeyleri A,B,C,D veya E olarak adlandırılmıştır.Benzer şekilde bu DO-178B sertifikasyon düzeyleri potansiyel yazılım hatalarının sonuçlarını göstermektedir.Bunlar catastrophic, hazardous-severe, major, minor, or no-effect olmak üzere gruplara ayrılmıştır.
DO-178B sertifikasyon işlemine çoğunlukla yüksek düzeylerde talep edilmektedir.Örneğin A düzeyi DO-178B sertifikalı bir ürün en geniş potansiyel pazar payına sahip olmakla beraber DO-178B destek listesinde bulunan pek çok nesnenin hazırlanmasına emek-yoğunlaşma olarak ihtiyaç duymaktadır.Aksine E düzeyi DO-178B sertifikalı bir ürün daha az destek ürünlerine ihtiyaç duymakta, ayrıca şirket kaynakları üzerinde daha az vergiye sahip olmaktadır.Ne yazık ki ürün, daha yüksek düzeyde onaylanmış olduğunda daha dar uygulanabilirlik alanına sahip olmaktadır.
Havacılık endüstrisinde, güvenlik yazılımı herhangi bir uçakta kullanılmadan önce,yetkili kılavuzlara sıkı sıkıya uyulması istenmektedir.Şirketlerin uçuş malzemelerini geliştirirken kullandıkları bu kılavuzlardan biri de yukarıda ifade edilen DO-178B’nin yanında ARP 4754 tür.
ARP 4754(Aerospace Recomended Practice 4754)
1996 yılında otomotiv mühendisleri tarafından geliştirilmiştir.ARP 4754, çoklu uçak seviye fonksiyonları (uçak üzerinde kurulmuş olan) ve bu fonksiyonların kullanıldığı uçuş operasyon ortamı ve fonksiyonları hakkında yazılmıştır.Genel olarak makine sistemleri ve onunla ilgili malzemelerde de kullanılabilmektedir.
ARP 4754 ile DO-178B arasındaki ilişki;
- ARP 4754 sistem seviye süreci hakkında kılavuzluk yapmaktadır.
- DO-178B yazılım yaşam döngüsü süreci hakkında kılavuzluk yapmaktadır.
ARP 4754 ile DO-178B arasındaki ilişki |
İlk olarak 1992 yılında havacılık ihtiyaçları ve teknik konseptleri(Requirement and Technical Concepts dor Aviation) ve EUROCAE ( a non-profit organization adressing aeronautic technical problems) tarafından yayınlanmıştır.Bu belge, uçak ve uçak malzemesi üreten firmalarda çalışan uzmanlar ve sertifikasyon otoriteleri tarafından yazılmıştır.DO-178B sertifikasyonunun ilk versiyonu DO-178B olarak çıkmıştır.Bu versiyonda sadece temel aviyonik yazılım yaşam döngüleri yer almıştır.Daha sonra çıkan ikinci versiyon olan DO-178BA setifikasyonunda aviyonik yazılım kritik seviye detayları ve kalite çizim için yazılım testlerinin üzerinde durumuştur.Son versiyon olan DO-178B sertifikasyonunda ise planlama,sürekli kalite denetimi ve gerçek hayattaki testler eklenmek suretiyle aviyonik yazılım kalitesi geliştirilmiştir.
DO-178B Faydaları
Uçuş Cihaz ve Sistemleri için zorunlu olmasının yanı sıra daha yüksek güvenilirlik ve kararlılık, tekrar kullanılabilirlik, daha düşük yaşam döngüsü maliyeti, daha düşük bakım maliyeti, daha hızlı yazılım uyumu ve daha çok taşınılabilirlik mevcuttur.
DO-178B Riskleri
- Yetersiz düşük seviye yazılım gereksinimi
- Birbirinden bağımsız olmayan ön izlemeler
- Ön izleme için yetersiz kontrol listleleri
- Ürünler arasında uyumsuzluk
- Daha önceki versiyonların donanımlarıyla uyumsuzluk
- Anlaşılması kolay olmayan bir dilinin olması
DO-178B Maliyeti
DO-178B’nin genellikle uçuş yazılım sürecinde %50 ile %200 arasında bir maliyet eklediği düşünülmektedir.Aslında temel yüksek güvenilirlik yazılım mühendisliği ilkelerinin ( SEI CMM CMMI Seviye 2 veya 3) projede kullanıldığını düşünürsek %25 ile %40 arasında bir ek maliyetinin olması gerekmektedir.
DO-178B Araç Yeterlilikleri
Yazılım geliştirme süreci, dizayn araçları, kod üretim araçları, düzenleyiciler, birleştiriciler, kütüphaneler, test araçları gibi birçok araç gereç gerekmektedir.Her bir araca farklı bir kalite kriteri uygulanmaktadır.
1.8.DO-178B Yaşam Döngüsü Süreci Yapısı
Bu süreç uçuş cihaz ve sistemlerine ait bir yazılım geliştirirken izlenecek yoldur.Yazılımın oluşturulması sırasında tüm süreçlerin bağlantılarını koordine eden bir yapıdır.
Kalite kontrol standartarından mı bu şimdi? türkçesi güzel olmuş. çeviri ama işe yarar.
YanıtlaSil