Kuş çarpması hava araçları ile kuşların havada çarpışması olayıdır. Uçuş güvenliğini etkileyen önemli olaylardan biridir. Büyük maddi hasar ve bazı durumlarda can kayıplarına yol açmaktadır.
Birçok kuş çarpması özellikle hava araçlarının kalkış ya da inişleri esnasında oluşmaktadır. Fakat yerden 7.000 ila 10.000 metre yüksekliklerde de gerçekleşmiş kuş çarpması olayları rapor edilmiştir. İlk bakışta ender rastlanabilecek bir olay gibi görülen bu kuş çarpması olayı 2009 yılında yayınlanmış verilere göre 1990 yılından beri 98.000 kuş çarpması vakası 2.000 hava alanı tarafından bildirilmiştir. Yalnız bu rapor edilmiş olan sayının uzmanlar tarafından mevcut olayların %80’i olduğu düşünülüyor.
· Kuş çarpmalarının uçaklara çok zarar vermediği düşünülüyor
Yukarıda verdiğimiz sayılardan da anlaşılacağı üzere olay azımsanamayacak sayıda gerçekleşmekte ve yıllık 625 milyon dolar maddi hasar ve 550 bin saatten fazla iş gücünü neden olmaktadır.
· Olayın verdiği maddi hasarın sadece uçaklarla sınırlı olduğu düşünülüyor
Oluşacak kazalarda can kaybı olmasından toplum hayatı sosyal ve ekonomik yönden etkilenmektedir. Çevreye de büyük zarar vermektedir. Örnek gösterecek olursak; Ağustos 2000’de Los Angeles’ten havalanan B747 numaralı uçak kuş çarpmasına maruz kalmıştır ve güvenli iniş yapabilmek için 83 ton uçak yakıtını Pasifik okyanusuna boşaltmıştır.
· Kuşları uzak tutmak için bir şey yapılamayacağı düşünülüyor
Havaalanları bunu engellemek üzere üç yol kullanmaktalar. Kuş popülâsyonunu azaltmak, hava alanlarını kuşların az olduğu yerlere kurmak ve kuşları korkutmak. Bizim sistemimiz kuşları korkutup uzaklaştırmaya dayalı bir sistemdir.
· Hava alanı etrafındaki kuşların öldürülmesinin çözüm olacağı düşünülüyor
Kuşları öldürmek geçici bir çözüm olacaktır, zira kuşlar göçmen olduğu için bu kalıcı bir çözüm değildir. Ayrıca nesli tükenmekte olan kuşlar için doğaya son derece zararlı bir eylemdir.
Bizim çözümümüz ise, yalnız kuşların duyabileceği frekanslarda ultrasonik(ses üstü) ses yayım yapan sistemleri hem uçaklara hem uçak pistlerinde kullanmaktır.
Referenced Documents
Business Aviation Magazine, sayı:104
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder